נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

תביעה נגד יועץ השקעות

איבוד כסף

תביעה נגד יועץ השקעות

אחד מהתחומים שמושכים רבים מאיתנו לאורך השנים זה כמובן תחום ההשקעות. אומנם זה נכון שכולנו עובדים אחרי שלמדנו והשקעתם בבניית העתיד שלנו, אך בסופו של דבר, רוב האנשים לא באמת מרוצים מהסכום החודשי שהם מרוויחים. מנגד, כולנו שומעים סיפורים על אנשים שמרוויחים לאורך שנים לא מעט כספים בשוק ההון, בין אם זה בהשקעה ישירה במניות, בקרנות נאמנות או בכל מיני אפשרויות אחרות. לכן ברור מדוע גם אתם חושבים על כניסה לשוק ההון, כי אם אתם יכולים להוסיף לשכר החודשי שלכם סכום מסוים בלי מאמץ גדול מידי, מדוע שלא תעשו זאת? מצד שני, כמובן שגם קיים סיכון לא קטן בהשקעות כאלה ולכן עולה השאלה מאיפה מתחילים ואיך עושים זאת. לא אחת זה מה שמוביל אותנו לחשוב על האפשרות של פניה אל יועץ השקעות, שהרי זה בדיוק התפקיד שלו: לייעץ לנו איפה להשקיע, כמה ואיך לחלק את הסכום שיש לנו. כתוצאה מכך שמדובר על כספים בסדרי גודל גדולים וכתוצאה מכך שהלקוח תמיד מגיע עם רצון וציפייה להרוויח, טבעי שכאשר המציאות מתנהלת אחרת תתעוררנה בעיות. האם יועץ ההשקעות שלנו אחראי על כך שהפסדנו? מה האחריות שלו והאם יש משהו שנוכל לעשות בנידון אם במציאות רק הפסדנו עוד ועוד? והאם יש דרך לתבוע את יועץ השקעות? מדובר על תחום מורכב ורגיש ביותר ועל כך במאמר שלפניכם.

פעילותם של יועצי ההשקעות

אם חשבתם לרגע שכל אדם שמשקיע בעצמו בבורסה, למד קצת אונליין על הנושא ומרוויח כך לא מעט כסף הוא אדם שיוכל להיות יועץ השקעות, כדאי שתדעו שבפועל זה כלל לא מדויק. למעשה הפעילות של יועצי ההשקעות במדינת ישראל מוסדרת מבחינת החוק והיא נכללת בצורה מפורשת בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות. חוץ זה למעשה מפרט לא מעט הגבלות בנושא הזה לגבי העיסוק בייעוץ השקעות ואחת מההגבלות החשובות והמהותיות ביותר זו ההגבלה של חובת הרישוי. כלומר, אדם שאין לו רישיון לכך לא יוכל לעסוק בתחום של ייעוץ השקעות בצורה חוקית. יתרה מכך, אם אדם מציג את עצמו כיועץ השקעות אך בפועל אין לו רישיון לכך, הוא עובר עבירה פלילית לכל דבר ולכן טבעי שניתן יהיה לתבוע במקרים כאלה. עוד אומר החוק בנושא הזה שבעל הרישיון אשר פועל כיועץ השקעות יצטרך לפעול לכל אורך הדרך לטובת הלקוחות שלו ולא יוכל להעדיף את ענייניו האישיים על פני העניינים של הלקוח. יתרה מכך, על פי החוק יועץ ההשקעות לא יוכל לתת יחס שונה ומועדף לאחד הלקוחות על פני היחס שהוא ייתן ללקוחות אחרים. אם כל זה לא מספיק, החוק מדבר בצורה מפורשת גם על כך שעל יועץ ההשקעות להתאים את הייעוץ לצרכיו האישיים של הלקוח. על מנת שהוא יוכל לעשות זאת, עליו לנסות ולקבל מהלקוח כמה שיותר פרטים לגבי המצב הכלכלי שלו ולגבי הנסיבות שבגללן הוא החליט לפתוח לעצמו תיק השקעות.

האם ניתן להגיש תביעה נזיקית כנגד יועץ השקעות?

כתוצאה מכך שמדובר על תחום מורכב ורגיש מאוד, וכתוצאה מכך שלקוחות רבים עלולים גם להפסיד את כל כספם בהשקעות שונות, זה אך טבעי שתעלה השאלה האם יש מקרים שבהם ניתן יהיה לתבוע את היועץ. חשוב שתדעו: תביעה נזיקית כנגד יועץ ההשקעות שלכם היא לא דבר פשוט ובדרך כלל יהיה מורכב להוכיח את הדברים, אך מצד שני, היא בהחלט אפשרית. כבר היו דברים מעולם ולא אחת קורה שתביעות כאלה שמוגשות אכן מצליחות והלקוחות מקבלים פיצויים גבוהים. לכן, במידה וגם אתם חושבים שיש לכם עילה לתביעה, למרות המורכבות והקושי של הדברים, אין סיבה לוותר על כך מראש. מה שכן, חשוב גם להבין שלא בכל מצב שבו אתם מפסידים את הכסף שלכם אחרי שהפקדתם אותו בידיו של יועץ השקעות כזה או אחר, זה אומר שתוכלו מיד לתבוע. כלומר, אדם שמפקיד את כל החסכונות שלו בידי יעוץ השקעות למעשה לוקח על עצמו סיכון והוא עושה זאת בצורה מודעת ובהחלטה אישית. ההפסדים לא בהכרח נמצאים תחת השליטה של יעוץ ההשקעות וכאן גם מהות הקושי: איך נוכיח לבית המשפט שמי שאחראי להפסד הוא יועץ ההשקעות? חשוב לדעת שהרבה פעמים הלקוח הוא זה שצריך לשאת באחריות ובמילים אחרות: לא תמיד יהיה לכם את מי להאשים, אפילו אם הפסדתם את כל החסכונות שצברתם עד היום. בדרך כלל אחד מהדברים החשובים שיכולים לסייע בתביעות כאלה זו כמובן השאלה האם האדם שנתן לכם ייעוץ השקעות הוא באמת יועץ עם רישיון או לא. עם זאת, לא פעם קורה שאפילו אם אותו אדם לא עבד עם רישיון, זה עדיין לא מספיק כדי שבפועל תקבלו פיצויים. אומנם אותו אדם ייתן את הדין על מעשיו כי הוא פעל בצורה לא חוקית ועבר עבירה פלילית, אך זה לא אומר שכלפיכם הוא יימצא אשם וזה לא אומר שתקבלו ממנו פיצויים כלשהם.

עם מי כדאי לכם להתייעץ?

אין ספק שהאדם שאיתו אתם צריכים להתייעץ במצבים שבהם נדמה לכם שיש עילה לתביעה נגד יועץ השקעות, הוא עורך דין. עורכי דין שבקיאים בתחום הזה יוכלו לעזור לכם להבין, בהתאם לחוקים, האם יש עילה לתביעה או לא. עורך דין מקצוע ישקול, בעזרת הניסיון והידע שיש לו, האם יש מקום לתביעה בעילת רשלנות או הפרת חובה חקוקה כנד אותו יועץ השקעות או שעדיף יהיה לוותר פשוט כי אין לכם סיכוי לנצח. עורכי דין שמגיעים עם ידע וניסיון בתחום הזה מכירים את הענף לעומקו והם יוכלו לעזור לכם להבין מה באמת קרה בתיק ההשקעות שלכם והם מישהו אחראי לכך או שזה פשוט היה מזל רע.

יועצי השקעות בפעולה

יועץ ההשקעות טעה בבחירת השקעה סולידית עבור הלקוח

מעבר לאותם מקרים שבהם יועצי ההשקעות לא עובדים עם הרישיונות הנדרשים, ניתן לראות גם מקרים שבהם היועצים למעשה עוברים על החלק שבו קובע החוק כי עליהם לדאוג לאינטרסים של הלקוח ולהתאים אליו את ההשקעה ולא ההפך. אחת מהדוגמאות הקלאסיות למקרים כאלה זו הדוגמא שבה הלקוח מבקש להשקיע בהשקעות כמה שיותר סולידיות, בין אם זה בגלל שמדובר על השקעותיו הראשונות ובין אם זה בגלל כל סיבה אחרת. יועץ ההשקעות מצידו ממליץ עלו על השקעה מסוימת, אך עם הזמן שחולף מתברר שזו בכלל לא הייתה השקעה סולידית וכי הסיכון בה היה מאוד גבוה. אחת הדוגמאות לכך קרתה בבנק הפועלים, כאשר פסק הדין, בסופו של הליך ארוך, למעשה קבע כי יועצי ההשקעות עשו עבודה רשלנית שלא שמה את טובת הלקוח לפני הכול. הם המליצו ללקוחות לרכוש אגרות חוב של חברה ישראלית מסוימת בשנת 2007. עם זאת, בפועל התברר שאותן אגרות חוב היו צמודות להלוואות שניתנו כנגד משכנתאות בארצות הברית ולכן הסיכון בהן היה הרבה יותר גבוה לעומת מה שהבטיחו יועצי ההשקעות. אגרות החוב הללו זכו לדירוג גבוה ולכן יועצי ההשקעות היו בטוחים שמדובר על השקעה יחסית סולידית עבור הלקוחות שלהם. עם זאת, במציאות נראה כי ההשקעה הייתה מאוד רחוקה מלהיות סולידית ולמעשה הוכח בבית המשפט שיעוץ כושל גם ללקוחות להפסדים רבים. זו דוגמא טובה מאוד לאחד מהמקרים שבהם אומנם היה קשה להוכיח את האחריות של יועצי ההשקעות, בין היתר כי לא היה מדובר על יועצי השקעות פרטיים אלא על יועצים בבנק ידוע ומוכר כמו בנק הפועלים, אך התביעה הצליחה.

האם יועץ ששכנע את לקוחותיו להשקיע במניה ספציפית זו עילה לתביעה?

עוד מקרה קלאסי שלא פעם חוזר לדיון בבתי המשפט, זה המקרה שבו יועץ השקעות מדבר על מניה ספציפית עם הלקוח. חשוב להבין: לכל לקוח שמגיע להשקיע ורוצה לקבל יעוץ מיועץ ההשקעות יוצרים תיק כללי שיכול להתאים לצרכים וליכולות האישיות שלו. משמעות הדברים היא שההמלצות של יועצי ההשקעות צריכות להיות כמה שיותר כלליות ולא יכולות לרדת לרזולוציה של מניות ספציפיות. מצד שני, לא אחת קורה שיועצים כן עושים, בין אם זה מכוונה טובה ובין אם זה בגלל שיש להם מניעים נסתרים. חשוב לדעת שלא אחת כאשר בידי הלקוח יש הוכחה לכך שהיועץ שכנע אותו להשקיע באופן ספציפי במניה מסוימת, ניתן יהיה לעשות משהו בנידון ולהגיש תביעה. מצד שני, לא בכל מקרה זה ישתלם ויהיה כדאי כי זה מאוד תלוי גם בסכום הכסף שאותו לקוח השקיע במניה הספציפית וזה תלוי גם כמה כסף הוא הפסיד. מה שבטוח זה שבכל פעם כשניתן יהיה להוכיח שיועץ ההשקעות חרג מהפקיד שלו ומכל הסמכויות שלו, אין ספק שניתן יהיה לחשוב על תביעה. למעשה אחד מהדברים הכי חשובים שיועץ השקעות מקצועי צריך לעשות זה להיות נאמן ללקוח שלו ולדאוג לאינטרסים שלו כמה שרק אפשר. לכן, במקרה שניתן יהיה להוכיח שלא כך נהג יועץ ההשקעות, ניתן יהיה לחשוב על תביעה.

המשמעות של ההפסד הכספי בתהליך קבלת ההחלטות לגבי התביעה

כפי שהזכרנו, כל אחד מאיתנו יוכל לבחור באיזה סכום הוא רוצה להשקיע בשוק ההון. אומנם זה נכון שבכל הקורסים בנושא הזה נוכל ללמוד שלא כדאי להמר על החסכונות האחרונים שיש לנו ובטח שלא על הבית, אך מצד שני, כמובן שפעמים רבות בשלבים שונים בחיים כן כדאי יהיה לקחת סיכון כלשהו כי אחרת גם לא נוכל להרוויח. יש אנשים שמשקיעים בשוק ההון 10,000 ₪ ואילו אחרים משקיעים עשרות אלפי שקלים ואפילו יותר, מה שכמובן משפיע בצורה ישירה על האפשרות להרוויח או על הסיכון להפסיד. לכן, בבאנו להחליט האם יש סיבה מספיק טובה לתבוע את יועץ ההשקעות שנתן לנו שירות, יש משמעות גם לשאלה כמה כסף הפסדנו. אם הספדתם אלף ₪ לא בטוח ששווה לכם להתעסק בחיפוש אחר עורך הדין הטוב ביותר שקיים בתחום ובהגשת תביעה. אומנם יכול להיות שתצליחו להוכיח, אפילו במקרה כזה, שמי שאחראי במובנים רבים להפסד הוא יועץ ההשקעות, אך השאלה מה ההוכחה הזאת תדרוש מכם. כמו הרבה תביעות אחרות שמוגשות לבית המשפט, גם כאשר מדברים על תביעה נגד יועץ השקעות מדובר על הליך משפטי לכל דבר ולא פעם הוא ארוך. לכן, רגע לפני שאתם משקיעים בנושא הזה אנרגיות, זמן וכספים רק כדי להוכיח עיקרון מסוים, כדאי יהיה לבדוק לעומק האם זה באמת שווה את המאמץ שלכם. לעומת זאת, אם היה לכם תיק השקעות מאוד גדול ואם ההפסדים שלכם הגיעו לסכומים גבוהים, זה טבעי שלא תרצו לוותר על מה שמגיע לכם. אומנם לא תמיד תצליחו להוכיח שליועץ ההשקעות היה חלק באחריות על ההפסד שלכם, אך במקרים שבהם כן ניתן יהיה להוכיח זאת, אין ספק שאפשר יהיה גם לקבל על כך פיצויים בסדרי גודל שונים. עוד כל כך ניתן לקרוא בבלוג של מרחביה עו"ד.

עורך דין נגד יועצי השקעות

האם יש הבדל בין תביעת יועץ השקעות פרטי לתביעת יועץ השקעות של הבנק?

התשובה היא חד משמעית כן ויש לכך סיבה אחת טובה: יועץ ההשקעות של הבנק לא נמצא לבד. אומנם יכול להיות שאתם הכרתם רק את אותו יועץ השקעות באופן אישי וספציפי, כי הוא האדם שאליו הבנק הפנה אתכם, אך בפועל הוא לא עומד מולכם לבד. הוא מגיע עם כל מערך הבנק מאחוריו אשר לפני הכול ייתן לו ולמעשיו גיבוי. יתרה מכך, לבנק עצמו יש סוללה של עורכי דין ולכן זה ברור שכאשר אתם תובעים יועץ השקעות, או מספר יועצי השקעות, שפגשתם במסגרת הייעוץ בבנק, התביעה עלולה להיות מורכבת יותר. מצד שני, אתם לא צריכים לחשוש מהעניין הזה כי גם אתם לא תעמדו לבד מול עורכי הדין של הבנק ויהיה לצידכם עו"ד מוביל שעוסק בתחום הזה. מנגד, אם האדם שאותו אתם חושבים לתבוע הוא יועץ השקעות פרטי שיש לו משרד קטן אותו הוא מנהל מזה שנים, בהחלט יכול להיות שהתביעה תהיה פשוטה יותר מבחינת התכנון והבניה שלה. לכן, למרות שלא קל להתמודד עם תביעות כאלה ולמרות שהרבה פעמים לא קל להוכיח את מה שקרה במציאות בפני בית המשפט, בפירוש לא כדאי לכם לוותר מראש ולרוב כדאי, לפני הכול, לקבל ייעוץ מעורך הדין הטוב ביותר בתחום.

יועץ השקעות ממליץ על חברה פרטית ומקבל טובות הנאה

עוד מקרה שלפעמים קשה לדמיין שהוא קורה לעיתים קרובות בגלל הקיצוניות שבו, זה המקרה שבו יועץ השקעות ממליץ ללקוח שלו השקיע בחברה ספציפית מסוימת. אתם תוהים מדוע שיועץ השקעות מכובד, מנוסה ובעל שם יעשה כזה דבר? פשוט מאוד: כי הובטחו לו טובות הנאה מהחברה שבה הלקוחות מעודדים להשקיע. במילים אחרות, החברה פונה אל יועץ ההשקעות מציעה לו סוג של שוחד: אתה תגרום ללקוחות שלה להשקיע דווקא בחברה הספציפית שלנו ואנחנו כבר נדאג לתגמל אותך על העניין. לכאורה ברור לכל אדם בר דעת שמדובר על עניין שהוא לא חוקי, אך בפועל, הרבה יועצי השקעות לא באמת עומדים בפיתוי הזה. יש לכך סיבה טובה, כי גם יועצי ההשקעות עלולים למצוא את עצמם במצבים כלכליים לא פשוטים. לכן, אם נציגי חברה כלשהי פונים אל יועץ ההשקעות בדיוק בשלב שבו היועץ נמצא במצב כלכלי קשה ולכאורה מציעים לו פתרון, האם כל יועץ באמת ימצא את הכוח לסרב? ההוכחות בשטח מראות שזה לא המצב שכן פעמים רבות קורה שיועצי ההשקעות מסכימים לשוחד הזה. יש לציין שלא אחת ההמלצה הישירה של יועצי ההשקעות ללקוחותיהם להשקיע דווקא בחברה ספציפית מסוימת מתגלה כהמלצה טובה ובקרים כאלה לרוב הלקוח לא יתלונן בכלל. מצד שני, כאשר מתחילים ההפסדים להגיע, ואם מדובר על הפסדים בסדרי גודל גדולים, זה אך טבעי שהלקוח שהפסיד יתחיל לבדוק את הדברים לעומק. במידה ואכן אפשר להביא הוכחות לדברים ובמידה ואפשר להראות לבית המשפט שהיועץ לא פעם בתום לב, בנאמנות ותוך החשיבה על טובת הלקוח אלא מתוך אינטרסים אחרים, טבעי שהתביעה תצליח. במקרים כאלה הלקוח יקבל לרוב פיצויים הולמים על העוול שנעשה לו ואין ספק שיועץ ההשקעות, מנגד, ייתן את הדין על מעשיו.

יעוץ השקעות לא טוב

לאיזה עורך דין כדאי לפנות?

ממש כפי שקורה בלא מעט תחומים אחרים, גם בתחום הזה של תביעה נגד יועץ השקעות, אנחנו רואים שיש לא מעט משרדי עורכי דין שיוכלו להעניק לכם שירות. עם זאת, האם בכל מקום תרגישו שיש לכם על מי לסמוך? והאם כל עורך דין שיצא לו להתעסק בעבר עם תביעה או שתיים בתחום הזה באמת יוכל לעזור לכם? כדאי שתדעו שהתשובה היא חד משמדעית לא. זה לא משנה באיזה תחום של עריכת דין אתם רוצים לקבל עזרה, ייעוץ או ליווי משפטי, כי בכל מקרה חשוב לפנות אל הטובים ביותר בתחום. עורך הדין שלכם חייב להיות אדם מנוסה ויתרה מכך, עדיף שהוא גם יהיה אדם שיכול להוכיח את ההצלחות שלו בתביעות אחרות שקשורות לתחום. לרוב הדבר הראשון שכדאי יהיה לעשות כאשר אתם בטוחים שמצאתם עורך דין מתאים, זה פשוט להיפגש איתו. שימו לב בנקודה הזאת שיש עורכי דין שכן יגבו תשלום על פגישת הייעוץ לעומת עורכי דין אחרים שיעניקו שירות כזה בחינם. זה נכון גם לגבי התחום הספציפי של תביעה נגד יועץ השקעות אך גם לגבי תחומים משפטיים אחרים. המטרה של הפגישה הראשונית הזאת ברורה: אתם נפגשים, מכירים את עורך הדין, מנסים להתרשם ממנו ובעיקר – מציגים בפניו את המקרה שבגללו הגעתם. לפגישה הזאת יש משמעות אדירה כי במהלכה עורך הדין ינסה להתרשם האם באמת יש עילה לתביעה או לא. עם זאת, חשוב לדעת שאת החלטתו הסופית של עורך הדין, האם להמליץ לכם לתבוע או לא, הוא יכול לקבל גם רק אחרי שהוא יראה את כל המסמכים שאיתם תוכלו להגיע.

תוך כמה זמן הליך כזה יכול להגיע לסיום?

כל הליך משפטי הוא הליך מורכב, כי ממש כמו שאתם רוצים לתבוע ולקבל את הפיצוי שאתם חושבים שמגיע לכם, כך הצד השני ירצה לעשות הכול כדי להתגונן. משמעות הדברים היא שכדאי שתכינו את עצמכם להליך לא פשוט וארוך עם עליות, ירידות ולא מעט תהפוכות. יועץ ההשקעות שאותו אתם תובעים נלחם כאן לא רק על כך שהוא רוצה להוכיח שהצדק עימו, אלא ברוב המקרים הוא גם נלחם על שמו הטוב ועל המשך הקריירה שלו. לכן אתם יכולים להיות בטוחים שהוא יעשה הכול כדי להוכיח את חפותו בעניין. מצד שני, יש גם הרבה אנשי מקצוע שעוסקים בתחום הזה ושיכולות להודות בקלות שהם פשוט טעו, בין אם הטעות הייתה בשיקול הדעת ובין אם הטעות הייתה מסוג אחר. במקרים כאלה ניתן לצפות שתוכלו להגיע לעמק השווה ולהבנה עוד לפני שהדברים מתגלגלים לפתחו של בית המשפט ולכן לא תמיד התביעה שאתם מתחילים היום באמת תהיה סיוט שאינו נגמר. מה שבטוח זה שמהרגע שבו אתם מגישים את התביעה ועד הרגע שבו תקבלו, אולי, את הפיצוי המגיע לכם, יעבור לא מעט זמן ועליכם להיות מוכנים לכך.

תביעה נגד יועץ השקעות

כמה יעלה לכם כל העניין?

חשבתם לרגע שיהיו עורכי דין שיתנו לכם שירות בתחום הזה בחינם? אם כך, כדאי שתדעו שזה לא מדויק. אפילו אם מדובר על מקרה חריג, קיצוני שעורך הדין גם יוכל להרוויח ממנו פרסום רב, הוא עדיין לא יוותר על שכרו, ובצדק. מצד שני, אתם לא באמת חייבים להסכים לשלם לעורך הדין סכומים מופקעים והכול חייב להיות בפרופורציות עם המקרה שקרה לכם. כדי להימנע ממצבים לא נעימים סביב הנושא של שכר הטרחה של עו"ד דיני מקרקעין אנחנו ממליצים לכם לדבר איתו על הדברים בצורה ישירה מראש, להגיע להבנות ולדעת לאיזו הוצאה כלכלית אתם נכנסים היום בדרך להוצאת האמת לאור.

למידע נוסף: http://hazanav.co.il

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא חוקים עורך דין
חוזה ראשית
חוזה קניית בית

רכישת בית הוא נושא רציני אשר מחייב חתימה על חוזה על מנת לקבוע הסכמות משותפות בנוגע למכירה ורכישת בית,

מחשבון
הליך גביית חובות

זוכרים את המכולת השכונתית שהייתם קונים בה כשהייתם קטנים? בדרך כלל הייתם מגיעים בשביל ארטיק או קרטון חלב, ומבקשים

ספר ואיש
תפקידו של עו"ד נדל"ן

חלק ניכר מהאנשים במדינת ישראל ימצאו את עצמם זקוקים לשירותיו של עורך דין נדל"ן, בעיקר בעת רכישת נכס או